"COM UN GLOBUS" (per a que puga practicar la relaxant respiración diafragmàtica). Inspirem molt molt lentament, anem deixant que entre l'aire pels nostres pulmons i el nostre abdòmen. Aquest últim es va a anar convertint em um globus que es va unflant a un ritme lent, després anem a anar deixant escapar l'aire i sentint com el globus es va desunflant poc a poc fins a quedar vuit.
"TORTUGA QUE S'AMAGA" (per a que desenvolupe la relaxació muscular progresiva, una de les més efectives). Tombats cap a baix, som uma tortuga que va amagant el seu cap i replegant les seues potes, fins a que a soles es veja la closca. El xiquet deu haver encogit i tensat els muscles dels brasos, cames i coll, sense fer-se mal. Després cal que eixca el sol y l'animal torna a deixar eixir molt xino-xano el seu cap, at temps que va estirant les extremitats, deixant-les disteses i relaxades.
"CARRERA DE CARAGOLS" (per tal que augmente el seu autocontrol i sapiga donar-se instruccions positives a si mateix). L'adult i el xiquet van a competir em uma carrera, com si foren caragols. Però, es tracta d'una proba molt especial, el guanyador es el que aplega l'últim, de fet que aniran avançant com a camara lenta, exercitant-se en moviments molt suaus i al control de la impulsivitat. Paradoxicament en aquesta ocasió aprendrà que la recompensa aplega quand un es capaç de fer lents els moviments i ser conscient dles muscles que hi ha que tensar en cada moment. L'exercisi es pot fer encara més complet diguent oralment les següents autoinstruccions, per que elle les escolte primer i repeteisca després:
"Bé, que es el que tinc que fer? – Tinc que … - Xino – xano i amb cura! Val, ho estic fent prou bé – Recorda: he d'anar sense preses – (davant un error): vaja! No pensava que … bé no passa res!, a soles tinc que tornar a fer-lo. Encara que faça un error puc seguir fent-lo lentament y amb atenció – He acabat, ho he fet molt bé!"
Estimada amiga, gracias por tu pregunta. Como bien sabes, el niño con TDA no suele centrarse durante muchos minutos en una misma tarea, por lo que ésta ha de ser clara, breve y fácil de ejecutar si se quiere obtener buenos resultados. Esto mejorará el que pueda concentrarse en sus deberes (¡y que tu misma estés más tranquila, o quien esté a su lado!). Los siguientes ejercicios están orientados básicamente para incrementar la inhibición muscular, la relajación, el control corporal y la atención, a modo de juego:
“COMO UN GLOBO”. (para que pueda practicar la relajante respiración diafragmática). Inspiramos muy lentamente, vamos dejando que entre el aire por nuestros pulmones y nuestro abdomen. Éste último se va a ir convirtiendo en un globo que se va hinchando a un ritmo lento, después vamos a ir dejando escapar el aire y sintiendo como el globo se va desinflando poco a poco hasta quedar vacío.
“TORTUGA QUE SE ESCONDE” (para que pueda desarrollar la relajación muscular progresiva, una de las más efectivas). Tumbados boca abajo, somos una tortuga que va a ir escondiendo su cabeza y replegando sus patas, hasta que sólo se vea el caparazón. El niño debe haber encogido y tensado los músculos de los brazos, piernas y cuello, sin hacerse daño. A continuación sale el sol y el animal vuelve a asomar muy despacio su cabeza, al tiempo que va estirando las extremidades, dejándolas distendidas y relajadas.
“CARRERA DE CARACOLES”. (para que aumente su autocontrol y sepa darse instrucciones positivas a si mismo) El adulto y el pequeño van a competir en una carrera, como si fueran caracoles. Pero como es una prueba muy especial, el ganador es el que llega el último, de manera que irán avanzando a cámara lenta, ejercitándose en movimientos sumamente lentos, y en el autocontrol de la impulsividad. Paradójicamente en esta ocasión aprenderá que la recompensa llega cuando uno es capaz de enlentecer sus movimientos y ser consciente de los músculos que hay que tensar en cada tramo. El ejercicio se puede hacer aún más completo con las siguientes autoinstrucciones, para que él las escuche primero y repita después:
“Bien, ¿qué es lo que tengo que hacer?- Tengo que … - ¡Despacio y con cuidado!
Vale, lo estoy haciendo bastante bien - Recuerda: he de ir sin prisas - (Ante un error): ¡vaya no creí que …bueno no pasa nada!, sólo tengo que volver a hacerlo. Aunque cometa un error puedo seguir haciéndolo lentamente y con atención - ¡Acabé, lo hice, muy bien!”
Antoni Martínez Psicólogo especializado en intervención clínica y salud, así como en gestión de organizaciones no lucrativas.
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